10 propostes

A continuació et presentem 10 propostes de mínims que pensem que són imprescindibles per regular els lloguers i garantir el dret a l’habitatge. Les demandes del sindicat s’aniran completant i concretant a mesura que avancem en la lluita.

1. Cal estabilitat i una major durada dels contractes per poder desenvolupar els projectes vitals. Proposem contractes de 12 anys de durada pels habitatges propietat de grans tenidors i de 6 anys  pels de petits tenidors.
  2. Els increments en les rendes de lloguer estaran subjectes a índexs objectius com l’IPC o índexs de tipus municipal que tinguin en compte el cost de la vida i no els interessos especulatius del mercat.
  3. La fiança per arrendar un habitatge no podrà ser superior a un mes de renda, i un segon mes en concepte de mobles i estris en el cas dels habitatges moblats. No s’ha de poder retirar la fiança dipositada al registre públic sense document que acrediti l’extinció del contracte d’arrendament i l’acord signat per arrendador i arrendatari.
  4. És necessari un índex de preus del lloguer construït de manera participativa (entre tots els agents socials implicats), referit a variables socioeconòmiques com ara la renda familiar disponible, i que sigui vinculant, amb penalitzacions pels propietaris que l’excedeixin. Necessitem un índex que ens permeti regular els preus i garantir el dret a l’habitatge de manera efectiva.
  5. Les administracions públiques únicament promouran l’habitatge de lloguer de titularitat pública. Un mecanisme fonamental per a l’ampliació del parc d’habitatge públic de lloguer serà la mobilització dels pisos buits que es troben en mans de les entitats bancàries.
  6. Obligació de les administracions públiques de reallotjar les persones desnonades per la impossibilitat de pagar el lloguer, com es contempla a la Llei 24/2015 (art. 5.6). Cal derogar el procediment de ‘desnonament exprès’ establert per la darrera reforma de la LEC.
  7. Eliminació del règim especial tributari de les SOCIMIs (Sociedades Anónimas Cotizadas de Inversión en el Mercado Inmobiliario), que actualment tributen al 0% en l’impost de societats.
  8. Registre obligatori de tots els habitatges, solars i propietats verticals desocupades per un període superior a un any. Expropiació d’aquells solars i propietats verticals que hagin estat buits durant dos anys (com ja es contempla a la Llei d’Urbanisme).
  9. L’arrendador ha d’assumir els honoraris dels APIs o administradors de finques de forma total. Entenem que és qui fa l’encàrrec de comercialització d’un immoble qui ha d’assumir-ne les despeses derivades.
  10. Davant les actuals situacions de vulneració del dret a l’habitatge, i a l’espera dels canvis legislatius i les polítiques públiques que redrecin la situació, recolzem i considerem com a legítimes aquelles resistències immediates practicades pels i les llogateres, incloent-hi la permanència a l’habitatge “a precari” quan el propietari hagi rebutjat la renovació del contracte i l’ocupació de propietats verticals que es trobin buides.

sindicat de llogaters