Sobre la PNL sobre lloguers abusius

Ahir 27 de juny la Comissió de Foment del Congreso va aprovar una Proposició No de Llei que, en referència a la situació actual de pujades desmesurades dels preus del lloguer i per les situacions d’exclusió residencial que s’estan generant, insta al Govern a:

1. Facultar als municipis que pateixin increments desmesurats dels preus de lloguer per intervenir per impedir les rendes abusives.
  2. Modificar la llei d’arrendaments, eliminant el desnonament exprés, ampliant la durada ordinària de contractes de 3 a 5 anys i referenciant l’actualització de rendes a l’IPC.
  3. Desenvolupar nous ajuts al lloguer en el marc del futur Plan Vivienda.
  4. Impulsar la creació d’un parc públic d’habitatge mitjançant la cessió obligatòria del parc d’habitatge desocupat de grans tenidors a les comunitats autònomes.
  5. Revisar la fiscalitat que s’aplica sobre les SOCIMIs, condicionant la seva aplicació al lloguer d’habitatge assequible.

La iniciativa ha estat impulsada pel Grup de Unidos Podemos-En Comú Podem-En Marea, i han donat suport PSOE, ERC, PNV, Compromís y Foro Asturias. PP y Ciudadanos han votat en contra.

El Sindicat de Llogaters i Llogateres, tot i no ser una llei i per tant no tenir caràcter vinculant, valorem com un important pas endavant l’aprovació de la proposició, especialment en els punts que fan referència a l’establiment de mesures de control de preus, l’impuls d’un parc públic de lloguer i a la revisió de la figura de les SOCIMIs i la seva incidència actual en el mercat de l’habitatge.

Des del Sindicat demanem als grups polítics que vulguin evitar que les situacions d’exclusió residencial vagin en augment:

1. Aprovin en breu termini un nou marc legislatiu on el dret a l’habitatge tingui caràcter subjectiu. Que la ciutadania que quedi exclosa per raons socioeconòmiques d’aquest dret, el tingui garantit per l’administració competent.
  2. Deroguin la LAU 2013 i avancem cap a una nova llei d’arrendaments que també superi la del 1994, fomentant els contractes de llarga durada, establint mesures de control de preus i dotant de seguretat contractual a ambdues parts, especialment amb criteris socials.
  3. Obligar a les administracions competents, dotar-les dels recursos necessaris i fomentar les reformes urbanístiques adequades, per a que desenvolupin un extens servei públic d’habitatge de lloguer, que superi el model de promoció de HPO de compra-venda.
  4. Revisió de la fiscalitat sobre l’habitatge, especialment sobre les societats patrimonials, incloses les SOCIMIs, per fomentar l’habitatge assequible i dotar a l’administració de majors recursos per desenvolupar les necessàries polítiques d’habitatge.

El proper curs polític s’iniciarà amb debats com la Ley de Vivienda presentada per la PAH, que aborda part d’aquestes propostes, i que permetran veure el posicionament de cada Grup de cara al desenvolupament de proposicions que, ara sí, tinguin caràcter vinculant.

El Sindicat de Llogaters i Llogateres serà al costat d’aquells que estiguin en defensa del dret a l’habitatge i d’un lloguer just.