10 propostes

Presentem 10 propostes que pensem que són imprescindibles per regular els lloguers i garantir el dret a l’habitatge. Són propostes de mínims que sens dubte s’han d’ampliar entre totes. Les demandes del sindicat s’aniran completant i concretant a mesura que avancem en la lluita.

Exigim una regulació dels lloguers que es basi en l’ingrés de les llars i que tingui com a objectiu baixar el preu dels lloguers. Per fer-ho cal un índex de preus del lloguer construït i definit de manera participativa (entre totes els agents socials implicats), que faci referència a variables socio-econòmiques com la renda familiar disponible, i que sigui vinculant, és a dir, que inclogui penalitzacions per aquells propietaris i propietàries que l’excedeixin.

punt-u

Cal estabilitat i una major durada dels contractes per poder desenvolupar els projectes vitals. Proposem contractes de 12 anys i 6 anys, per als habitatges de grans i petits propietaris, respectivament. I que es renovin automàticament (excepte si la propietat té necessitat familiar).

punt-dos

Els increments en les rendes de lloguer estaran subjectes a índexs objectius com l’IPC o índexs de tipus municipal que tinguin en compte el cost de la vida i no els interessos especulatius del mercat.

punt-tres

La fiança per arrendar un habitatge no podrà ser superior a un mes de renda, i un segon mes en concepte de mobles i estris en el cas dels habitatges moblats. No s’ha de poder retirar la fiança dipositada al registre públic sense document que acrediti l’extinció del contracte d’arrendament i l’acord signat per arrendador i arrendatari.

Les administracions públiques únicament promouran l’habitatge de lloguer de titularitat pública. Un mecanisme fonamental per a l’ampliació del parc d’habitatge públic de lloguer serà la mobilització dels pisos buits que es troben en mans de les entitats bancàries.

Exigim que els grans propietaris tinguin l’obligació d’oferir un lloguer social a les famílies vulnerables per evitar que siguin desnonades per impagament del lloguer. Així, exigim a les administracions públiques l’obligació de re-allotjar a les persones desnonades per la impossibilitat de pagar el lloguer, tal com contempla la Llei 24/2015 (art. 5.6). Cal derogar el procediment de “desnonament exprés” establert a l’última reforma de la LEC.

Treballarem per a l’eliminació d’eines d’especulació financera, com les SOCIMIs (Sociedades Anónimas Cotizadas de Inversión en el Mercado Inmobiliario) i altres tipus de societats que actualment gaudeixen d’exempcions tributàries.

Registre obligatori de tots els habitatges, solars i propietats verticals desocupades per un període superior a un any. Expropiació d’aquells solars i propietats verticals que hagin estat buits durant dos anys (com ja es contempla a la Llei d’Urbanisme). Promoure la mobilització de pisos buits a través de penalitzacions econòmiques tant a grans com a petits propietaris

L’arrendador ha d’assumir els honoraris dels APIs o administradors de finques de forma total. Entenem que és qui fa l’encàrrec de comercialització d’un immoble qui ha d’assumir-ne les despeses derivades.

Davant les actuals situacions de vulneració del dret a l’habitatge, i a l’espera dels canvis legislatius i les polítiques públiques que redrecin la situació, recolzem i considerem com a legítimes aquelles resistències immediates practicades pels i les llogateres, incloent-hi la permanència a l’habitatge “a precari” quan el propietari hagi rebutjat la renovació del contracte i l’ocupació de propietats verticals que es trobin buides.