Contra els desnonaments extrajudicials. Solidaritat amb les que lluiten

El passat 15 de gener es van produir dos fets rellevants a la ciutat de Barcelona per a totes les que defensem el dret a un habitatge digne.

En primer lloc, al matí, la plataforma “Prou Desnonaments Oberts”, que aplega 200 col·lectius de la ciutat, protagonitzava una protesta a les portes de la Ciutat de la Justícia per denunciar l’ús de l’eina de desnonaments amb data oberta per executar els desnonaments a la ciutat. L’any 2018 es comptabilitzaren uns 50 desnonaments executats per aquesta forma, pensada per esquivar i impedir la solidaritat veïnal de qui frena, fent ús de la desobediència civil, els desnonaments a la porta de l’habitatge. La plataforma recorda que la llei recull la necessitat de fixar data i hora dels processos de llançament, denúncia per tant el seu caràcter alegal, arbitrari i antidemocràtic i demana al deganat de la Ciutat de la Justícia que revoqui aquest procediment.

En segon lloc, un desnonament es va produir al migdia al barri del Poble Sec en un bloc recuperat propietat de l’empresa Vivendex. Aquest desnonament va ser executat de forma il·legal per part de l’empresa Desokupa, qui actua sota ordre dels propietaris amenaçant als inquilins amb pràctiques pròpies de la màfia i el matonisme. Davant de la pressió veïnal que s’aplegava a la porta per evitar el desnonament extrajudicial, unitats de la BRIMO dels mossos d’esquadra van carregar contra qui defensava el dret a l’habitatge, amb la detenció de 4 persones i protegint als membres de l’empresa Desokupa.

Davant d’aquests fet el Sindicat de Llogateres de Barcelona vol denunciar públicament que els desnonaments extrajudicials i alegals, com evidencien els casos exposats, són una pràctica que s’està estenent i consolidant a la ciutat de Barcelona, per dur a terme l’expulsió de persones del seu habitatge en ús. Això succeeix en un context d’incompliment del deure de garantir de forma universal l’accés a un habitatge digne, com s’estableix a la Carta dels Drets Humans o a la Constitució Espanyola. Fem directament responsables d’aquesta situació a les institucions polítiques, policials i judicials del país. I exigim:

1. La prohibició de l’ús del desnonament amb data oberta en el sentit que reclama la Plataforma Prous Desnonaments.
  2. Que es desenvolupin les actuacions polítiques i policials necessàries per a què es garanteixi que cap unitat policial realitza desnonaments irregulars ni col·labora o protegeix empreses que es dediquen a desnonar, com és el cas de Desokupa.
  3. La retirada de tots els càrrecs imputats a les persones que van intentar impedir el desnonament. Mostrem, a més, la nostra completa solidaritat amb la seva situació i el nostre recolzament a totes les persones que van participar de l’acció.

Recordem, a més, a tothom que lluiti contra un desnonament extrajudicial pot consultar el següent link.