Què fer si detectes un anunci de pis fraudulent?

El 9 de setembre de 2020 va aprovar-se al Parlament de Catalunya una llei pionera a tot l’estat que, finalment, ha regulat els preus dels lloguers. Aquesta llei frena de forma directa l’especulació amb l’habitatge i comença a desescalar els preus d’aquelles zones considerades “tensionades”. Malauradament, però, molts arrendadors, immobiliàries i administradors de finques obvien la llei o fan trampes per esquivar-la i continuar obtenint guanys rendistes a costa d’uns preus abusius. Una de les formes que tenen de fer-ho és obviant informació obligatòria als anuncis de pisos i pujant el preu dels lloguers.

Tots els anuncis de pisos han d’informar dels següents elements:

• El valor de l’índex de referència actualitzat. Pots consultar-lo aquí.
  • L’import de la renda del darrer contracte d’arrendament. Pots consultar-lo a l’Incasòl.
  • La superfície útil de l’habitatge (tal com s’indica a la cèdula d’habitabilitat), no la construïda.

Si detectes anuncis fraudulents, ajuda’ns a denunciar-ho! Necessitem la teva involucració i empenta per tal de fer-los complir la llei.

Què hi pots fer?

1. Formalitza la denuncia a través de l’Agència Catalana del Consum i el Sindicat de Llogateres

L’òrgan oficial que té capacitat per sancionar els anunciants és l’Agència Catalana del Consum. Per efectuar directament la denúncia a través del Sindicat de Llogateres, cal omplir el formulari de l’Agència seguint les instruccions d’aquesta guia que adjuntem a continuació. Són només 5 minuts i amb totes les denúncies aconseguirem que es sancionin els grans portals que infringeixen la llei.

• Aquí tens el formulari de l’Agència Catalana del Consum.
    • Aquí tens la guia sobre com emplenar-lo correctament.
  2. Contacta la immobiliària o propietari i exigeix que compleixin la llei

• Descarrega’t la carta dirigida al propietari o immobiliària.
    • Omple la carta amb les dades de l’anunci.
    • Envia-la al propietari o a la immobiliària en qüestió, adjuntant una captura de pantalla de l’anunci. No t’oblidis de posar en còpia al Sindicat! Així podrem saber quantes denuncies s’han fet: denuncies@sindicatdellogateres.org.
  3. Fes-ho públic a les xarxes

Ajuda’ns a denunciar-ho públicament compartint una captura de pantalla de l’anunci a les teves xarxes socials amb el hashtag #AnuncisFraudulents i etiquetant al Sindicat de Llogateres de la teva zona.