Ens Quedem

Fins ara, viure de lloguer ha estat viure amb inseguretat i incertesa, perquè…

• Els preus del lloguer pugen fins a escanyar-nos i treure’ns el que ens hem guanyat (actualment, a Catalunya, els llogaters destinen més del 47% del salari brut mensual a pagar rendes immobiliàries. Els menors de 35 anys, fins a un 65%)
  • La curta durada dels contractes (3 anys segons la legislació vigent) ens obliga a canviar cada pocs anys d’habitatge i sovint de barri, negant-nos la possibilitat de fer un projecte de vida mínimament estable.

Tot això en el marc d’unes lleis que no garanteixen el dret a l’habitatge, sinó que faciliten l’especulació i l’abús immobiliari. En particular, les reformes legals de 2012 i 2013 (LAU), que van donar tots els privilegis fiscals a les societats inversores (SOCIMIs) i van treure totes les garanties als llogaters: mesures que es van prendre amb l’objectiu de reactivar la bombolla immobiliària, facilitant la rotació veïnal (amb contractes més curts) i la pujada de preus, tot just quan es preveia que més gent viuria de lloguer. Es va donar llum verda a fons voltors i grans inversors immobiliaris, convertint tot el territori urbà en camp abonat a l’extracció de rendes i l’expulsió de veïns de les seves llars. El que fan aquests grans actors, cada cop a més indrets de l’Estat, és violència immobiliària: rebenten els sostre de preus existents, empenyent-lo a l’alça, i fan la vida impossible als veïns que viuen de lloguer. Com també la fan aquells propietaris més petits que es deixen endur per l’eufòria especuladora i opten per expulsar llogaters i llogateres arrelats a canvi d’una expectativa de guany futur. Cal fer-los veure el mal que fan amb aquesta estratègia.

Des del Sindicat de Llogaters i Llogateres, volem que els desplaçaments forçats de les llogateres (per pujada inassumible de la renda o no renovació de contracte, sovint acompanyada d’assetjament) deixin de veure’s com una situació acceptable. Es tracta de desnonaments invisibles: formes d’abús immobiliari que ens fan fora de casa nostra i que estan destruint el teixit social dels barris. Enfront d’això, reivindiquem el dret a la ciutat, a arrelar-nos als barris i a poder fer plans de futur en un habitatge digne, sense veure’ns condemnades a un nomadisme no volgut.

Fins ara, moltes de nosaltres assumíem la situació com un inconvenient del lloguer. Però ha arribat el moment d’acabar amb la resignació: a partir d’ara, #EnsQuedem i paguem #LloguersJustos, d’acord amb els nostres ingressos. Presentem així aquesta campanya, en la que ja portem mesos treballant, davant l’abús i la impossibilitat de trobar empara en unes lleis il·legítimes. L’objectiu de la campanya és promoure l’auto-tutela del dret a l’habitatge davant les pujades abusives dels lloguers i les no renovacions dels contractes, animant a les llogateres a no marxar de la casa d’on pretenen expulsar-les. Ens proposem aconseguir:

• La renovació del lloguer amb preus justos (#LloguersJustos)
  • L’aturada dels desnonaments invisibles (#EnsQuedem). Per fer-ho, defensem la legitimitat de la resistència col·lectiva i la permanència a l’habitatge a canvi d’un lloguer just.

L’objectiu final d’aquestes accions d’auto-tutela és transformar un marc de d’accés a l’habitatge injust i il·legítim, que va contra l’article 47 de la Constitució i contra el que marca Nacions Unides. Exigim als poders públics posar fi a l’estafa immobiliària que estan patint els llogaters i llogateres, d’acord amb les deu propostes del Sindicat: canviant la Llei d’Arrendaments Urbans i regulant els preus per assegurar contractes estables i assequibles, com ja es fa a molts països. L’ús social de l’habitatge ha de primar sobre el seu ús com a mercaderia.

Si els poders públics no defensen el dret a l’habitatge i segueixen promovent l’especulació sense límit, haurem de ser la ciutadania la que garantim els nostres drets, a través de l’acció col·lectiva.

Les eines de la campanya #EnsQuedem són:

• una assemblea de suport mutu, on els i les llogateres s’informen i comparteixen les seves experiències;
  • l’assessorament legal per part de les juristes del Sindicat;
  • la transformació de les llogateres afectades en delegades sindicals, amb la capacitat per defensar-se davant dels abusos;
  • l’obertura de negociacions amb propietaris i administradors de finques de cara a aconseguir renovacions a un preu just. En el cas que la propietat es negui a tenir en compte el dret a l’habitatge, les negociacions tindran una dimensió col·lectiva i pública que contribuirà a visibilitzar i denunciar el problema;
  • les bustiades informatives per barris i municipis, localitzant els edificis on viuen llogaters, per tal que es puguin sumar al sindicat, organitzar-se i protegir-se dels abusos. Fins ara hem fet bustiades a Sant Antoni (amb Fem Sant Antoni) i a Gràcia (amb l’Oficina d’Habitatge de Gràcia). Pròximament en farem a més barris.
  • I la recerca i visibilització dels grans propietaris que especulen i cada cop concentren més habitatges: per això avui fem públic un mapa dels fons voltors i les empreses immobiliàries que fan la vida impossible als llogaters que han anat arribant al sindicat. Si els especuladors ens tracten com a “bitxos”, i ens despullen, exigint-nos que els hi donem tota la nostra informació privada per poder accedir a un habitatge, nosaltres farem el mateix amb ells.

A més, ja hem començat a tenir victòries:

• Moltes persones que s’han acostat al Sindicat han pres consciència d’un    gravíssim problema col.lectiu, identificant-ne les causes reals i empoderant-se.
  • Hem obert negociacions amb la propietat que han frenat la marxa fins ara silenciosa de les llogateres.
  • Hem aconseguit frenar pujades abusives de la renta i renovar contractes   a un preu just.

Però a partir del dia d’avui, a aquestes victòries n’han de seguir moltes d’altres.

Es tracta de quedar-nos a casa, i de fer-ho pagant un lloguer just. Defensem el dret a l’habitatge digne per sobre dels qui busquen l’enriquiment a costa dels nostres drets.

No marxem en silenci, alcem la veu i… #EnsQuedem!

Vols col·laborar econòmicament? …… Caixa de Resistència