Solicitamos una reunión de urgencia con el President de la Generalitat

Estamos a punto de terminar el primer curso con la regulación de alquileres en Cataluña, la cual ha demostrado su efectividad bajando el precio en los 61 municipios donde se aplica. Desgraciadamente la ley sigue amenazada por el Tribunal Constitucional -que ha admitido los recursos tanto del PP como del Gobierno- que puede tumbar de forma inminente. Ante esta situación, hemos enviado una carta al Presidente de la Generalitat de Catalunya Pere Aragonés para pedirle una reunión urgente para abordar la defensa de una ley que, recordemos, fue un pacto de país que contó con la aprobación de una mayoría parlamentaria y con el apoyo de más de 9.000 organizaciones de la sociedad civil.

Descárgate la carta aquí.

Molt Honorable President Pere Aragonès,

Ens trobem en una situació sense precedents en la història de Catalunya: la Llei de Contenció i Moderació del Preu del Lloguer (11/2020) es troba sota l’amenaça de ser suspesa de forma imminent pel Tribunal Constitucional. Una llei que protegeix a milers de famílies enfront l’especulació immobiliària; una llei pionera en garantir drets socials en matèria d’habitatge a Europa, dissenyada a Catalunya pel Govern i recolzada per una àmplia majoria parlamentària, i que ara mateix es troba en perill de ser tombada per qüestions competencials.

La Llei 11/2020 és el resultat d’un gran pacte de país. A més d’un una majoria parlamentària (Esquerra Republicana, Junts Per Catalunya, Catalunya En Comú i la CUP), té el suport de la societat civil: més de 4.000 entitats socials de Catalunya van firmar un manifest de suport al text legislatiu.

Les últimes dades oficials mostren que la Llei està complint els objectius pels quals es va implementar: contenir i minorar el preu dels lloguers dels habitatges a les 61 ciutats amb més problemes d’accés a l’habitatge de Catalunya. A més, la formalització de nous contractes no ha deixat d’augmentar. De fet, podem celebrar que durant els últims mesos 14 municipis catalans s’han afegit a través de mocions a aquesta llista. Cal recordar que la situació fins ara era dantesca: en els darrers 5 anys, els preus dels lloguers han augmentat 30 vegades més que els salaris, obligant a milers de famílies catalanes a destinar més del 50% dels seus ingressos a pagar el lloguer. La pandèmia del Covid-19 només ha fet que agreujar aquesta situació. En aquest context, la Llei 11/2020 ha funcionat per protegir a moltes famílies davant pujades abusives en una situació d’emergència habitacional.

Si avui ens posem en contacte amb vostè és perquè en qualsevol moment el Tribunal Constitucional pot tombar la Llei i deixar a milers de famílies desprotegides: és a dir, tornar a l’escenari on els preus de lloguer seguiran augmentant. Encara estem a temps que la Ley de Vivienda estatal repliqui la Llei catalana de lloguers, una llei que s’ha demostrat útil i reconeguda a nivell internacional. Per això, cal negociar amb l’Executiu de Pedro Sánchez per a què estengui el model català a tots els territoris, de tal manera que la Llei catalana segueixi vigent. Tot plegat, plantejant un marc de negociació que respecti la sobirania del parlament català i les seves competències, així com la seva capacitat legislativa en matèria d’habitatge.

Des del Sindicat de Llogateres creiem necessari seguir treballant per ampliar el dret a l’habitatge, fent ús del Codi Civil català per tal que s’aprovin i implementin noves mesures recollides en l’acord de Govern. Considerem, doncs, prioritària l’elaboració d’una proposta de Llei d‘Arrendaments Urbans catalana, valenta i ambiciosa, que protegeixi el dret a l’habitatge i doni estabilitat residencial als llogaters, i que, a més de regular i limitar el preu dels lloguers, estableixi la pròrroga automàtica dels contractes, acabant així amb la inestabilitat residencial i els desnonaments invisibles que afecten cada cop a una proporció més gran de la població catalana. Veiem necessari també abordar altres aspectes com la regulació de l’habitatge turístic, competència urbanística que es troba completament en poder de la Generalitat.

Davant d’aquesta nova conjuntura, sol·licitem una reunió d’urgència amb vostè, MHP, per conèixer el seu parer, i mirar de reconduir la situació, abans no sigui massa tard. És urgent iniciar un nou cicle de diàleg i construcció conjunta de polítiques que ens permetin avançar en el dret a l’habitatge i una societat més justa.

Atentament,

Sindicat de Llogateres i Llogaters

Si continuas navegando por este sitio web aceptas las galletas. Más información

La configuración de las galletas de este web está definida como "permite galletas" para poder ofrecerte una mejor experiencia de navegación. Si continuas utilizando este sitio sin canviar la configuración de galletas o bien haces clic en "Apceptar" entendemos que estás de acuerdo.