Nou Decret: prohibit afegir despeses com l’IBI al lloguer per burlar la regulació de preus

• La mesura de la Generalitat, reclamada pel Sindicat de Llogateres, aclareix que les pujades encobertes vulneren la llei i són sancionables

Avui es publica al DOGC el Decret Llei 50/2020, que incorpora una mesura que aclareix que no es poden fer pujades encobertes del lloguer per burlar la llei que regula els preus. Així, es posa fi a la trampa d’incorporar despeses extraordinàries als contractes de lloguer, que moltes immobiliàries han estat utilitzant durant dos mesos i mig.

L’acció del Sindicat de Llogateres ha tornat a ser clau, doncs va detectar aquesta mala praxi des del primer moment i la va traslladar a la Generalitat perquè ho resolgués amb una modificació legislativa. Sobretot després de comprovar que les patronals immobiliàries animaven a repercutir tota mena de despeses extraordinàries a les persones llogateres. D’aquesta manera, aconseguien evitar abaixar preus i en molts casos podien seguir pujant-los. Per exemple, si la llei deia que el límit és de 800 Euros, igualment s’acabava imposant un preu de 950 Euros o més, alegant que els 150 Euros adicionals corresponien a despeses com l’IBI, la comunitat i d’altres. Feta la llei, feta la trampa.

El Decret aclareix que no es poden repercutir despeses i serveis individuals a la part arrendatària si no estaven especificades en l’anterior contracte de lloguer, i això s’aplica a tots els contractes des de l’entrada en vigor de la llei. Concretament, el Decret modifica l’article 9 de la Llei 11/2020, del 18 de setembre, de mesures urgents en matèria de contenció de rendes en els contractes d’arrendament d’habitatge. La redacció és la següent:

En els contractes d’arrendament d’habitatges que han estat arrendats dins els cinc anys anteriors a l’entrada en vigor d’aquesta llei, és nul el pacte que obliga la part arrendatària a l’assumpció de despeses generals i de serveis individuals que no havien estat previstos en el contracte d’arrendament anterior.

El Sindicat de Llogateres seguirà treballant pel compliment de la Llei de Regulació de Lloguers i difonent el seu contingut amb l’objectiu d’aconseguir la baixada progressiva dels preus de lloguers. Així mateix, seguirà vetllant perquè l’Agència de Consum i l’Agència d’Habitatge comencin a aplicar sancions exemplars, donat que moltes immobiliàries vulneren la llei de forma recurrent.

*** La regulació dels lloguers a Catalunya, així com tot el que hem aconseguit, seria impossible sense les més de 2.000 famílies afiliades al Sindicat. Necessitem seguir creixent per a impulsar el canvi. Tant hi fa si tens casa teva en propietat o vius de lloguer: si estàs a favor del dret a l’habitatge, fes-te del SLL.