Rebaixa’t el lloguer!

Has signat un contracte de lloguer després del 18/9/2020?
Comprova si estàs pagant més!

La Regulació de lloguers està vigent des del 18 de setembre del 2020. Això vol dir que tots els contractes que se signin han de mantenir o abaixar el preu del contracte anterior, fins i tot si hi ha un canvi d’inquilins. Per això, si has signat un nou contracte de lloguer, t’animem que comprovis si estàs pagant el preu que et correspon. Si no és així, denuncia-ho, tens dret a què et retornin la quantitat pagada de més i a què et baixin el lloguer.

Pasos a seguir:

1. Estic pagant més que el llogater anterior?

Recorda que, segons la Llei de Regulació, no es poden apujar els preus respecte a l’anterior contracte (tret que l’habitatge no hagi estat llogat en els últims 5 anys). Esbrina el preu i la data de l’anterior contracte de lloguer a través de l’INCASÒL de la següent manera:

• Escaneja el teu contracte de lloguer i el DNI d’un dels titulars del contracte.
    • Descarrega’t i emplena el formulari de l’INCASÒL.
    • Escriu un correu a incasol.fiances@gencat.cat amb els tres documents adjuntats (contracte, DNI i formulari).

Rebràs la resposta de l’INCASÒL en uns 5 dies aproximadament.

Què passa si descobreixes que el preu de l’anterior contracte és inferior al teu?

Quan rebis la resposta de l’INCASÒL, comprova si estàs pagant més que el contracte anterior. Tingues en compte que les despeses de comunitat i IBI només van a part si així era en el contracte anterior (és poc probable). Si estàs pagant de més, el teu contracte no està complint amb la regulació: han d’abaixar-te el preu del lloguer. Denuncia-ho!

Excepció: el lloguer només pot augmentar un 5% respecte al contracte anterior si es donen 3 de les següents característiques: ascensor, aparcament, habitatge moblat, aire condicionat i calefacció, zona comunitària d’ús compartit, piscina o altres equipaments com a consergeria o vistes especials.

Què passa si el preu no supera el contracte anterior? Comprova que no superi l’índex

Si el preu del contracte actual és igual o fins i tot inferior al preu del contracte anterior, comprova que no estiguis pagant més del que marca l’índex de referència. Per a fer-ho, consulta en aquest web els metres quadrats útils del teu habitatge (tal com apareix a la cèdula d’habitabilitat) i calcula el preu de l’índex de referència multiplicant els metres quadrats pel preu de l’índex (indicador vermell).

exemple índex de referència

2. Com puc fer la denúncia perquè em rebaixin el preu i em tornin les quantitats extres que he pagat fins ara?

Si descobreixes que el preu del teu contracte no és el que marca la regulació, denuncia’l en l’administració competent. Aquesta haurà de posar un procediment sancionador a l’arrendador.

• Si vius a Barcelona o al Prat de Llobregat: envia’ns un correu a denuncies@sindicatdellogateres.org adjuntant la documentació necessària i vine a l’assemblea perquè t’ajudem a tramitar la denúncia.
    • Si vius en qualsevol altre municipi de Catalunya on els preus del lloguer estan regulats, envia’ns un correu a denuncies@sindicatdellogateres.org adjuntant la documentació necessària i tramita la denúncia de la següent manera:
  3. Com i quan em retornaran els diners que he pagat de més i em rebaixaran el preu del contracte?

Un cop feta la denúncia, l’administració trigarà unes setmanes a finalitzar el procés. Quan es resolgui, primer se sancionarà econòmicament l’arrendador i se t’informarà d’això. Llavors serà el moment d’exigir al teu arrendador el retorn de les quantitats pagades i la baixada de la renda corresponent. Per a fer-ho, escriu-nos a denuncies@sindicatdellogateres.org i ens posarem en contacte amb tu.