L’ètica guanya a la cobdícia: un altra petita propietària es suma als lloguers justos

El Rodrigo és veí de Gràcia des de fa més de tres anys. En 2016 va arribar a Barcelona des de l’Uruguai i va trobar un pis a la Vila de Gràcia per 695€. La seva propietària, aprofitant que era immigrant i desconeixia la llei d’arrendaments, li va imposar unes condicions abusives.

El contracte inicialment exigia 3 mesos de fiança a més de que havia de pagar el lloguer de manera trimestral per endavant. Més endavant, al cap d’un any vivint allí, Rodrigo va aconseguir negociar per a pagar el lloguer de manera mensual, aconseguint així una mínima normalitat.

Finalitzats els 3 anys de contracte, va arribar el moment de la renovació i amb solo uns dies per a acabar el termini, la propietària va comunicar a Rodrigo les noves condicions: una pujada de 70€, és a dir, un augment d’un 10%. L’esborrany del contracte a més contenia diverses clàusules abusives: un mínim compliment d’un any subjecte a sanció; obligació de contractar una assegurança per la part arrendatària i pel contingut, a més d’agregar pagament de taxa fixa per serveis com a aigua i llum (sent que aquests ja estaven domiciliats).

Rodrigo es va afiliar al Sindicat de Llogateres i va acudir a l’assemblea d’inquilins per a explicar la seva situació. L’assemblea li va animar que se sumés a la campanya #EnsQuedem (#NosQuedamos). És a dir, que ni acceptés la pujada del lloguer ni les condicions abusives.

Afiliat i amb el suport de l’assemblea inquilina a la seva esquena, Rodrigo va transmetre a la seva arrendadora la seva intenció de negociar un contracte de lloguer just. La seva arrendadora va entendre que havia de reconsiderar la seva oferta: una pujada en plena bombolla de lloguers era injusta i que les condicions que demanava traspassaven límits inacceptables.

D’aquesta forma Rodrigo ha aconseguit quedar-se en la seva llar sense augments de lloguer inassumibles i sense clàusules abusives. Rodrigo segueix afiliat i ho veiem cada divendres en les assemblees del Sindicat: sap que l’organització col·lectiva dels inquilins i inquilines és vital per a defensar el dret a un habitatge digne.

*** Res del que hem aconseguit seria possible sense les 2.000 famílies afiliades al Sindicat, però necessitem continuar creixent per a impulsar el canvi. És igual si tens la teva casa en propietat o vius de lloguer: si estàs a favor del dret a l’habitatge, suma’t.