El Sindicat de Llogateres denuncia els indicis d’incompliment de les obligacions d’HPO i de la regulació de lloguers als nous pisos creats a Ramon Turró 153, i fa una crida a aturar el desnonament del veí que porta 27 anys vivint a la finca
Barcelona, 21 de maig – El pròxim 5 de juny està previst el desnonament de l’Ivan Giesen al número 153 del carrer Ramon Turró, al Poblenou, en una finca on la propietat estava obligada a fer almenys sis Habitatges de Protecció Oficial (HPO) i hi ha nombrosos indicis que aquesta obligació s’està incomplint. En concret, diversos testimonis de veïns recentment arribats i la localització d’anuncis a plataformes digitals indiquen que hi ha pisos d’un 50 metres quadrats llogant-se a 1.700 euros mensuals, uns preus que no quadren en absolut amb els de l’habitatge de protecció oficial ni amb la regulació de preus del lloguer.
L’Ivan viu al mateix pis des del 15 de maig de 1999 i ha pagat el lloguer durant més de vint-i-cinc anys: en total, més de 140.000 euros pagats en lloguer. El 2020 se li van acabar les pròrrogues del contracte i, des d’aleshores, ha intentat negociar reiteradament amb la propietat, Maramca SL, tant individualment com a través del Sindicat de Llogateres, sense obtenir cap proposta de renovació. Tot i la seva situació de vulnerabilitat i malgrat continuar pagant el lloguer, la propietat manté el procediment de desnonament després de diversos ajornaments i suspensions.
Avui, el Sindicat de Llogateres, el Sindicat d’Habitatge de Poblenou i l’Observatori dels Barris del Poblenou han fet una roda de premsa per denunciar la situació. Hi han intervingut l’Ivan Giesen, veí afectat; Isi Sáez, portaveu del Sindicat de Llogateres de Catalunya; Oriol Abelanet, portaveu del Sindicat d’Habitatge de Poblenou; i Albert València, membre de l’Observatori dels Barris del Poblenou. Les entitats han anunciat que convocaran un acte el 4 de juny al vespre i una mobilització el mateix 5 de juny per aturar el desnonament. També han denunciat que les administracions competents no estan garantint el compliment de les obligacions urbanístiques vinculades a l’habitatge protegit i la regulació dels preus del lloguer.
Un cas clar d’especulació urbanísitca al 22@
La finca de Ramon Turró 153 és un exemple de com una operació urbanística vinculada al 22@ podria haver acabat derivant en una operació especulativa amb expulsió de veïnat i comercialització de pisos a preus de luxe. Quan Maramca SL va heredar la finca, l’any 2012, hi havia 10 habitatges i 9 estaven habitats. Poc després, la propietat va començar a no renovar contractes i a expulsar progressivament els llogaters. Paral·lelament, va impulsar un Pla de Millora Urbana (PMU) aprovat el 2015 que permetia passar de 10 a 16 habitatges gràcies a un increment d’edificabilitat concedit pel planejament públic. Segons la normativa específica del 22@, els nous habitatges generats a partir d’aquest increment residencial, en aquesta part concreta del 22@, haurien d’estar vinculats a algun règim de protecció pública. De fet, el propi PMU, redactat per la propietat, reconeixia explícitament aquesta obligació, i es fixava que en un termini màxim de quatre anys aquests habitatges de protecció oficial ja s’haurien creat.
Onze anys després de l’aprovació del PMU, tenim indicis que cap d’aquests nous habitatges està complint amb la funció de ser habitatge protegit. En concret, hem recollit testimonis de veïns en un porta a porta on hem esbrinat que els tres habitatges de l’entresòl estan llogats, i a preus molt per sobre de la regulació de lloguers i dels preus oficials de l’habitatge protegit. En un dels pisos, segons el testimoni de la veïna acabada d’arribar, el lloguer és de 1.700 euros mensuals per un pis de menys de 50 metres quadrats. Per aquests habitatges, l’índex de referència fixa imports d’entre 689 i 961 euros mensuals.
A més, durant els darrers mesos, s’han localitzat anuncis de pisos de la finca comercialitzats a través d’AProperties, una immobiliària especialitzada en immobles de luxe, ara ja desapareguts.
Actualment, de la finca original pràcticament ja no queda gairebé ningú del veïnat històric: només hi continuen vivint dues veïnes amb renda antiga i l’Ivan, mentre la resta dels habitatges es troben buits, reformats o llogats a nous inquilins a preus desorbitats.
La manca d’acció de l’Ajuntament i la Generalitat aboquen l’Ivan a ser desnonat
Davant d’aquesta situació, exigim a l’Ajuntament de Barcelona que inspeccioni l’execució del PMU de Ramon Turró 153 i per comprovar de manera definitiva si s’estan incomplint les obligacions urbanístiques vinculades a l’habitatge protegit derivades de la normativa del 22@. Exigim també que garanteixi que l’Ivan pugui quedar-se a casa seva i pugui viure en un dels habitatges destinats a HPO per evitar el desnonament del pròxim 5 de juny. A la Generalitat de Catalunya i a l’Agència de l’Habitatge els exigim que inspeccionin els habitatges de la finca i actuïn davant els probalbes incompliments de la regulació de preus del lloguer i de les obligacions vinculades als habitatges protegits.
El 4 i 5 de juny, aturarem el desnonament de l’Ivan
El cas de Ramon Turró 153 apunta a un doble incompliment: habitatges que haurien d’estar vinculats a protecció pública i pisos que s’estarien llogant per sobre dels topalls legals. És una gran paradoxa: un pla urbanístic impulsat amb la justificació de fer habitatge protegit acaba expulsant veïns sense donar cap rastre d’aquesta protecció.
Les entitats en defensa de l’habitatge han anunciat que convertiran el cas de Ramon Turró 153 en un conflicte públic contra l’expulsió veïnal i els incompliments urbanístics al 22@. El 4 de juny al vespre es convocarà un acte obert al barri i el 5 de juny una mobilització davant la finca per impedir el desnonament de l’Ivan i exigir que els habitatges que s’han creat gràcies al planejament públic compleixin finalment la funció social que estableix la normativa.