Manifest en defensa de l’habitatge públic

La dificultat d’accés a l’habitatge i la inestabilitat residencial és un dels principals problemes socials que pateix el nostre país, i el principal factor d’empobriment d’una part cada vegada més gran de la població. Els preus del lloguer estan disparats, milers de famílies llogateres viuen amb angoixa la finalització dels seus contractes i blocs sencers de pisos són objecte d’operacions especulatives i expulsió de qui hi viu. És evident que les polítiques públiques no han servit per resoldre aquesta situació, i crida l’atenció especialment un parc d’habitatge protegit que tot just representa l’1,6% del total, molt lluny de les recomanacions internacionals i del que marca la nostra pròpia legislació.

Una aposta decidida pel dret a l’habitatge passa, entre d’altres coses, per garantir un parc d’habitatge públic més gran i orientat a l’interès general, amb mecanismes que n’assegurin l’assequibilitat i l’estabilitat a llarg termini. El govern de la Generalitat ha anunciat la construcció de 50.000 nous habitatges públics fins l’any 2030. Però no es pot parlar d’aquestes xifres sense tenir en compte que, en aquest mateix període, més de 40.000 habitatges protegits perdran aquesta condició, com a conseqüència del model de protecció oficial implementat durant les últimes dècades.

És el cas de les promocions d’HPO impulsades per la Fundació Obra Social La Caixa entre 2002 i 2012, que, malgrat haver estat finançades amb diners públics, estan sent privatitzades i venudes. Això no només està provocant l’expulsió de les llogateres que hi viuen, deixat sense alternativa famílies que compleixen els requisits per accedir a un lloguer protegit, sinó que suposa una pèrdua irreparable d’un patrimoni comú essencial en plena emergència habitacional.

Els llogaters i les llogateres d’aquestes promocions en diversos municipis catalans s’han organitzat amb el Sindicat de Llogateres, porten anys denunciant aquesta situació i, ara, han començat una vaga de lloguers. Reclamen que aquests pisos quedin en mans públiques i siguin protegits per sempre.

Aquesta lluita no és només per casa seva, sinó per l’habitatge públic del país, per les cases de la gent treballadora. Les entitats que signem aquest manifest expressem el nostre suport.

  • aFFaC
  • Agita’t Gràcia
  • Aliança contra la Pobresa Energètica
  • Assemblea Nacional Catalana
  • Associació Cal Temerari
  • Associació Colomenca de Dones Àrtemis
  • Associació Cultural El Local de Ripollet
  • Associació Germanetes Jardins d’Emma
  • Associació MELIS PhD
  • Associació Oasiurbà
  • Associació pel Lloguer Públic i Assequible (Associació 500×20)
  • Associació Veïnal Casc Antic
  • Ateneu independentista d’Hostafrancs – Espai Basset
  • Ateneu la Base
  • Ateneu L’Harmonia – Federació d’Entitats Socioculturals i de Lleure de Sant Andreu de Palomar
  • Ateneu Popular 9 Barris
  • Ateneu Republicà de Bescanó
  • Avalot – Joves de la UGT de Catalunya
  • CASTELLERS DEL POBLE SEC
  • Casal Despertaferro!
  • Casal Popular Boira Baixa
  • Casal Popular Tres Voltes Rebel (Nou Barris)
  • CCOO de Catalunya
  • CGT Catalunya
  • Colectic SCCL
  • Col·lectiu Ronda, S.C.C.L.
  • ComSOC – Comunicació Social
  • Consell Nacional de la Joventut de Catalunya (CNJC)
  • Consell de Joventut de Barcelona
  • Confederació d’Associacions Veïnals de Catalunya
  • Confederació Sindical d’Habitatge de Catalunya
  • Coordinadora de Moviments Socials i Sindicals de Catalunya
  • Codi Cooperatiu
  • ECOLOGISTES EN ACCIÓ DE CATALUNYA
  • EINA – Joves de la Intersindical
  • Entrepobles
  • EIXAM
  • Esquerra Unida Catalunya
  • FAVB
  • Fem Sant Antoni
  • Feministes de Gràcia
  • Impuls Cooperatiu de Sants
  • IAC – Intersindical Alternativa de Catalunya
  • Joventut Comunista de Catalunya
  • Joves Ecosocialistes
  • Kasa de la Muntanya
  • La Clara Comunicació Cooperativa
  • La Comunal, SCCL
  • La Dinamo
  • La Intersindical
  • La caníbal SCCL
  • LA PERA COMUNICACIÓ SCCL
  • Lacol
  • L’Orca Comunicació SCCL
  • NUS Cooperativa
  • Nau Bostik
  • OFICINA PER L’OKUPACIÓ DE KARCELONA
  • OLISTIS, SCCL
  • Omnium Cultural
  • PAH Barcelona
  • PAHC Baix Montseny
  • PSUC-viu Nucli Barcelona
  • Resistim al Gòtic
  • SECCIÓ SINDICAL CCOO 7 I TRIA
  • SEGAP, CGT Barcelona
  • Sindicat de Barri de Poble Sec
  • Sindicat d’Estudiants
  • Sindicat d’Habitatge de Gràcia
  • Sindicat d’Habitatge de Nou Barris
  • Sindicat d’Habitatge de Tarragona
  • Sostre Cívic
  • Trama SSCL
  • Tres Cadires SCCL
  • Türkiye İşçi Partisi / Partit dels Treballadors de Turquia
  • UGT de Catalunya
  • UGT PARCS I JARDINS de Barcelona
  • Victoria Alcarria Caballer
  • Vira Cooperativa Feminista
  • Xarxa Cesca
  • Xarxa de Casals i Ateneus dels Països Catalans
  • Xarxa d’economia Solidària (XES)