L’habitatge es consolida com el principal problema per a la ciutadania, segons les noves dades del baròmetre publicades avui. En poc més d’un any, la preocupació per l’habitatge ha passat del 7% al 31%, i 1 de cada 3 catalans el situa ja com el problema més greu que afronta el país. El baròmetre es fa públic un any després de la mobilització del 23N, quan 170.000 persones es van manifestar sota el lema: “Abaixem els lloguers”.
Les dades disponibles mostren clarament que l’habitatge és un problema transversal que afecta totes les edats i perfils. Entre la població jove, la situació és especialment alarmant: el 44% de les persones d’entre 25 i 34 anys assenyala l’habitatge com la seva principal preocupació— a molta distància de la resta de problemes socials i econòmics. Però en totes les franges d’edat és el principal problema, duplicant o triplicant el que ocupa la segona posició. L’habitatge és igualment el primer problema per als votants de totes les forces polítiques excepte les dues d’extrema dreta, així com entre les persones abstencionistes.
Es destina un 40% a pagar el lloguer i pugen un 44% els lloguers temporals
Aquest augment sostingut de la preocupació coincideix amb un any en què hi ha hagut les mobilitzacions més grans en defensa de l’habitatge vistes a Catalunya i l’Estat. Malgrat que la regulació del preu dels lloguers ha aconseguit frenar l’escalada de preus, la població que viu de lloguer destina un 40% dels seus ingressos a pagar el lloguer. A més, la manca de regulació en els lloguers temporals i d’habitacions està incentivant els grans tenidors a no renovar contractes de lloguer. Això provoca expulsions i una situació de permanent inestabilitat per qui viu de lloguer, en un any en què es preveu que finalitzin més de 150.000 contractes de lloguer a Catalunya.
La modalitat de lloguers temporals i lloguers d’habitacions, com a via per esquivar el topall de preus, està creixent de forma exponencial. Entre el 2023 i el 2024, van augmentar un 44% el nombre de lloguers temporals signats a Catalunya. En ciutats com Barcelona, l’any 2024 van suposar un 20% del nombre de nous contractes signats. El panorama a les plataformes d’anuncis de pisos encara és més desolador: a Barcelona, 7 de cada 10 anuncis de pisos de lloguer són en modalitat de temporada, la qual cosa, a més de tenir una durada curta, implica que els preus no estan regulats i acostumen a duplicar els topalls de l’índex.
Junts torna a ser l’escull a la recta final per a la regulació dels lloguers de temporada
El Sindicat de Llogateres alertem que aquesta preocupació no és circumstancial: malgrat que els governs i els partits han anunciat mesures per posar fi al problema de l’habitatge, a la pràctica, la ciutadania no percep una millora de la situació. N’és un exemple clar la regulació de lloguers temporals i d’habitacions, principal causa de desviament d’habitatges cap a altres usos i de pujada del preu dels lloguers.
La setmana passada, el text per regular els lloguers de temporada i d’habitacions que ha impulsat el Sindicat de Llogateres va tenir l’acord d’ERC, Bildu, Sumar, Podemos, BNG, PSOE i PNB al Congrés dels Diputats. Per a la seva aprovació al ple, però, caldrà que Junts per Catalunya no hi voti en contra.
És important destacar que la darrera enquesta monogràfica sobre habitatge del CEO va assenyalar que els votants de Junts són els que pitjor valoren les propostes d’habitatge del seu propi partit (amb una puntuació mitjana del 6,2). Els mateixos votants valoren com les més properes les propostes de PSC i ERC, a més de les pròpies.
Els llogaters: més disposats a mobilitzar-se i plantar cara
Davant la desconnexió entre les preocupacions de la ciutadania i la resposta de les institucions, cada vegada més persones s’estan unint al Sindicat de Llogateres, que ha tingut un augment del 25% de les persones afiliades en l’últim any, i al moviment per l’habitatge. El cicle de mobilitzacions encetat el curs passat continua viu amb la lluita de blocs de llogaters arreu del país, la vaga de lloguers contra la Fundació La Caixa i les convocatòries de les pròximes setmanes. El 29 de novembre es prepara un acte de suport a la vaga a l’Hospitalet de Llobregat i el 17 de desembre una mobilització davant la seu de la Fundació La Caixa.