Frau de llei: Apujades de preu encobertes

Has signat un contracte de lloguer de 5 o 7 anys que inclou pujades del preu durant el contracte, desvinculades de l’IPC? Si és així, estàs sent víctima d’un frau de llei.

Els fons voltor, Blackstone el primer, estan burlant la llei de lloguer amb pujades preus durant el contracte. I no només ells: també agències i altres propietaris. Pretenen així saltar-se totes les millores que vam aconseguir  el març passat amb el nou decret de lloguer.

Recordem que el Reial decret llei 7/2019, d’1 de Març, va blindar la durada mínima dels contractes (5 anys per a persones físiques i 7 anys per a grans persones jurídiques) i va prohibir les pujades abusives dins de contracte. Inicialment, al gener de 2019, el Govern havia intentat aprovar un decret que permetia als propietaris imposar pujades graduals i inassumibles al llarg dels 5 o 7 anys de contracte. Ens vam oposar a aquest Decret i, gràcies a la suor i llàgrimes de molta gent, finalment es va aprovar un text legal que fixa les pujades interanuals a l’IPC.

No obstant això, en els últims mesos hem detectat que diversos tipus de propietaris i agències immobiliàries es dediquen a fer pujades encobertes. Això constitueix un clar frau de llei i un abús de poder: si no hi ha un sindicat en la mediació, la majoria d’inquilins no tenen una altra alternativa que aceptar-la o quedar-se sense l’habitatge. Aquestes són algunes de les pràctiques que hem identificat:

• Falses bonificacions i carències: Es tracta de suposats descomptes que s’apliquen en els primers anys, i a partir del quart any deixa de ser vigent. Per exemple, se li diu a l’inquilí que el contracte és de 1400 euros però que els tres primers anys tindrà una bonificació de 400 euros, amb el que pagarà 1000 euros, i a partir del quart començarà a pagar els 1400. Perquè una bonificació o una carència sigui legal, ha d’adaptar-se a un just motiu, com unes obres dutes a terme per la part inquilina. Però aquí no hi ha causa, sinó que estan clarament dissenyades per a augmentar el preu per sobre de l’IPC.
  • Trasters i places de pàrquing fictícies: Alguns propietaris i agències opten per pujar el preu i per a evitar fer un nou contracte (com correspondria segons la llei, en voler canviar el preu), afegeixen un annex al contracte que finalitza. En aquest annex, es notifica un augment del preu per una durada de 2 o 3 anys, i es justifica argumentant que s’han afegit costos addicionals (els casos més habituals són traster o plaça de pàrquing). Quan l’inquilí exigeix un nou contracte, de 5 o 7 anys, se li respon que en aquest cas haurà de pagar una xifra encara major.
  • Contractes més curts del que marca la llei: Aquest cas és menys habitual, però alguns propietaris i agències intenten fer contractes de 3 anys. Si l’inquilí reclama que el contracte ha de ser de 5 o 7 anys, es respon que ha estat un error administratiu i no intencionat.
  • IPC mal calculat: En el cas dels nous contractes amb falses bonificacions i manques, sovint es fa el càlcul de la variació de preu fixada a l’IPC sobre la base del total (sense restar la part bonificada, que seria el correcte).

I enfront d’aquest frau de llei, quina és la posició de Govern? Per a la nostra sorpresa, fonts del Ministeri de Foment han afirmat que és legal que els fons voltor i altres actors imposin aquestes pujades del lloguer encobertes. Segons declaracions a diversos mitjans, el Ministeri de Foment ha assegurat que les bonificacions són “acords privats” entre dues parts. Algú es creu que un inquilí i un fons voltor estan en igualtat de condicions per a negociar les bonificacions durant el contracte?

El Sindicat de Llogateres i Llogaters lamenta aquest posicionament públic del Govern. Causa veritable incredulitat que el mateix executiu que va aprovar un Reial decret amb l’objectiu de limitar les pujades interanuals a l’IPC ara es pronunciï públicament contra l’esperit del seu propi text legal. És conegut que el Govern només va incloure aquesta norma després de la mobilització de la ciutadania i després que el Congrés tombés el seu primer decret (Gener 2019), però això no justifica en cap cas que estiguin emparant un frau de llei de manual i un nou abús contra el dret a l’habitatge.

Si el teu cas reflecteix algun dels fraus exposats, no ho dubtis: escriu-nos, explica la teva història, i ajuda’ns a difondre aquest missatge. Gràcies!