
Els relators d’Habitatge i Drets Humans de Nacions Unides demanen que els topalls en el preu de lloguer s’apliquin a grans i petits propietaris, així com als contractes nous
La setmana passada, dos relators de les Nacions Unides van exigir per carta al govern espanyol millores en el projecte de llei d’habitatge. El Relator sobre un Habitatge Adequat i el Relator sobre pobresa extrema i drets humans demanen canvis que són clau en les negociacions actuals per la nova llei. En concret, destaquen la “necessitat d’aplicar topalls en els lloguers a tots els habitatges de les zones de mercat tens, independentment de si la propietat és gran o petit tenidor, així com incloure els nous habitatges que entrin al mercat de lloguer”. L’organització internacional també reclama millores clau en la definició d’àrees tenses i els desnonaments o la incorporació d’un règim sancionador.
Entre les demandes més destacades de l’escrit, que podeu consultar íntegrament aquí, hi ha:
– Sobre la regulació de lloguers, exigeix “que cobreixi tots els habitatges en lloguer als mercats estressats”, i concretament diu: “creiem que aquesta mesura ha d’estendre’s a tots els contractes nous en aquestes àrees, no sols als propietaris d’habitatges a gran escala que posseeixen 10 o més unitats d’habitatge”.
– Sobre les àrees tenses on s’aplicarà aquesta regulació de lloguers, diu que “la facultat de declarar una zona com a mercat immobiliari tesat no ha de quedar restringida a les comunitats autònomes, sinó a tots els governs locals que coneixen de primera mà els problemes d’oferta d’habitatge en lloguer a preus assequibles”
– Sobre la necessitat d’un règim sancionador que garanteixi els drets dels llogaters, diu: “la llei del dret a l’habitatge també hauria d’especificar les multes que les autoritats poden imposar a les propietats que cobren lloguers excessius”
– Pel que fa a els desnonaments, diuen que cal “incloure una disposició segons la qual els desallotjaments només podran realitzar-se contra persones en situació de vulnerabilitat després que se’ls hagi ofert un habitatge alternatiu que compleixi amb els estàndards bàsics d’adequació”
El Consell de Drets Humans ja va exigir una regulació efectiva pel Dret a l’Habitatge
L’escrit dels relators recorda que el Consell de Drets Humans de Nacions Unides ja va fer una resolució (43/14) en què instava a tots els estats membres de l’ONU, inclòs l’Estat espanyol, a “aprovar legislació interna i ordres administratives que donin ple efecte al dret a un habitatge adequat i a la reparació de les violacions d’aquest dret”. És per això que els relators consideren que la llei d’habitatge en tramitació és una oportunitat per complir aquest mandat si incorpora les millores suggerides.
Exigim una regulacio de lloguers efectiva
El Sindicat de Llogateres recorda al Govern Espanyol que els relators de les Nacions Unides són una de les màximes autoritats internacionals en matèria d’habitatge i drets humans, i exigeix que incorpori totes les seves demandes a la Llei pel Dret a l’Habitatge que està en tramitació. És necessari escoltar les Nacions Unides però també a les llogateres perquè aquesta llei no quedi en paper mullat i la regulació de lloguers serveixi per abaixar els preus.